Forro dos tectos das naves
Lined nave ceilings
Data: 1732
Período/Estilo: Barroco Pleno ou Nacional
Entalhadores: Pantaleão da Fonseca, Remígio Moreira, José Ferreira Pinto e Manuel Ferreira Machado
Com excepção do revestimento que fica em frente ao retábulo de Nossa Senhora da Conceição (árvore de Jessé), de 1718, e o tramo que fica antes da entrada da capela de Nossa Senhora da Soledade, de 1764, todo o revestimento das naves e transepto da igreja corresponde a obra executada em 1732, ainda ao gosto do Barroco Nacional, reproduzindo florões envoltos por folhas de acanto mais ou menos enroladas entre si, em relevo encrespado, preenchendo grande parte da superfície disponível. Nos arcos torais, que dividem os tramos, a decoração está disposta em forma de cruz de Santo André, dando maior dinamismo ao forro. No cruzamento dos arcos surge um elemento decorativo em forma de grande flor, a lembrar uma peónia. A policromia das madeiras apenas seria executada em 1786.
The woodcarving of the ceiling of the naves and transept (with the exception of the panels in front of the altarpiece of Our Lady of the Conception or the Tree of Jesse in 1718, and the section before the entrance to the chapel of Our Lady of Solitude in 1764) was carried out in 1732, still in the style of the Full or National Baroque.
Large florets surrounded by acanthus leaves fill most of the available surface, divided into crossed arches that mark each section of the church and give rhythm and movement to the structure. A decorative element resembling a peony appears at the intersection of the arches. The gilding and polychroming of the wood occurred later, in 1786.
This is an extraordinary example of how artists from Porto responded to the need for a grandiose woodcarved covering inside a medieval structure, giving it the desired Baroque character in harmony with the woodcarvings that already existed at the time.